12 Aralık 2018 Çarşamba

10 adımda felsefe

15.) Empati
İyi bir felsefeci olmak için karşınızdaki insanı anlayabilmek gereklidir. Aslında bu sadece felsefe için değil genel olarak daha rahat bir hayat için de gerekiyor fakat o kısımla işimiz yok şimdilik. Empati nedir? Kendinizi başkasının yerine koymak gibi bir şey. Daha fazlası için google var oradan bakarsınız. Neyse konumuza dönelim. Empati yapmak sadece karşıdaki insanı anlamaya yaramaz. Empati doğru kullanılırsa insan ilişkilerini bozan oldukça tehlikeli bir silaha dönüşebilir. Bu dönüşüm 2-3 yolla olabilir. Ben bu yollardan anlatması sıkıcı olanını yazacağım. Empati bir deney sürecidir, empati yaparken kendimizi karşımızdakinin yerine koyup onu anlamaya çalışırız. Buraya kadar sorun yok ama esas mesele buradan sonrası. Şimdi karşımızdakinin ne hissettiğini anladıktan sonra empati yapmayı bitirmemiz gerekir. Çünkü devam edersek bu sefer düşünmeye başlarız "Ben bu durumda olup böyle hissetseydim nasıl davranırdım?" diye ve kendimize göre optimal yanıtı buluruz. Bir sonraki adım kendi kendimize "Bir insan bu durumda böyle davranmalıdır" demektir. Eğer karşımızdaki adam bizim düşündüğümüzden farklı bir şekilde davranırsa bu sefer de "Bu mal neden benim düşündüğüm gibi davranmadı" demeliyiz. Tercihen içimizden ya da en azından karşımızdakinin duyamayacağı bir şekilde. Benim kimseden korkum yok diyorsanız o zaman yüzüne de söyleyebilirsiniz veya tekme de atabilirsiniz. İnsanların birbirine tekme atmasını engelleyen korkudur ve korkularımızdan kurtulmadan gerçekten özgür olamayız. Belki de gerçekten özgür olmamamız gerekiyordur. Umuyorum ki öyledir çünkü öbür türlü attığımdan daha fazla tekme yiyeceğim hakkında ciddi şüphelerim var. 

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

Yazı yazma rehberi: bölüm 5

Öncelikle iyi günler, nasılsınız iyi misiniz? Umuyorum ki her şey yolundadır. Aslında her şeyin yolunda olması bazı durumlarda iyi olmuyor. ...